The Oslo-weekend

Jag måste bara berätta om vår resa till Oslo och T:s syster, för den är ganska komisk.
Jag skulle hämta upp T på jobbet i Malmö, och det gick bra fram tills att jag missade avfarten på E6:an. Jahapp tänkte jag, jag får väl svänga av nästa och sen vända om. Jodå, lättare sagt än gjort, alla vägar i stan är ju tvåfiliga och har mitträcken! Efter lite kringelikrok kom jag tillslut fram och det blev en ganska bra väg ändå. På Svågertorp så missade vi just tåget till Kastrup, men det hängde vi inte läpp över eftersom det gick ett nytt efter 20 minuter. Framme på Kastrup så checkade vi in, och T råkade boka våra platser på två olika delar i planet, så vi fick inte sitta bredvid varandra. Sen skulle vi göra oss av med bagaget (två snowboardfodral och två väskor), men det var inte så lätt på Europas rörigaste flygplats där alla dessutom talar DANSKA! Vi ställde oss i kön till bagage-dropet med alla våra väskor och när det var vår tur, suckade killen i disken åt oss och sa på obegriplig danska att vi minsann skulle lämna ALLA väskor runt hörnet. Jaha tänkte vi och katade vidare medans klockan tickade. När vi kom runt hörnet suckade personalen åt oss där också och sa på ännu mer obegriplig danska:

"Har ni betalat detta?"
Vi: Kan vi ta det på engelska?
Dom: You have to pay this!
Vi: yes we know, but where do we do that?
Dom: -mutter, mutter- well the guy you met earlier is new at work and didn´t know you had to pay for this. There´s no time now, so it´s allright. But next time you HAVE to PAY!

Fria från bagage gick vi med raska steg mot säkerhetskontrollen och där fastnade såklart mitt handbagage. Säkerhetskillen tog mig åt sidan och sa något på obegriplig danska innan jag bad att få ta det på engelska. Tillslut hittade han min insektsnyckelsats. (vilken AT har inte ett verktyg i väskan?!)

Han: What´s this?
Jag: It´s a tool...
Han: What are you doing with this tool on the plane?
Jag (smått förtvivlad och ganska stressad): I use it at work and forgot to put it out, but if you think it´s dangerous just throw it away!!
Han: No it´s okay.

Vi rusade bort till vår gate, hann på planet i god tid och kunde lyfta till Oslo. Väl framme i Norge skulle vi ta ett tåg till stan och då skulle man dra sitt betalkort genom en spärr. Jag drog mitt kort, dörrarna öppnades, men innan jag hade packat på mig alla väskor så hade dörrarna stängts igen... Jahapp. Lite irriterad ropade jag till mig personal som släppte igenom mig. Puh!

I stan blev vi mottagna av E som tog så väl hand om oss under helgen. Den innefattade middag på Friday´s, skidåkning i Varingskollen, bowling, en tur till Holmenkollen och ett parti Med Andra Ord. En trevlig helg som var ett skönt avbrott i den gråa vardagen som just nu är ganska stressig. Jag flyter med i två veckor till och sen har jag förhoppning om att bli en mer harmonisk människa.

Ha en fin helg, det ska jag ha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0